יום ראשון, 22 באוגוסט 2021

מהי למידה משמעותית?

למידה משמעותית היא חלק ממערך לימודי חדש אותו מנסה משרד החינוך להטמיע משנת הלימוד הנוכחית בבתי הספר. האמת היא, שהשיטה זכתה לפיילוט בכמה בתי ספר נבחרים ברחבי הארץ והרצון ליישמה בשאר בתי הספר עולה וגובר. הלמידה מתבססת על מגוון של ערכים אותם יטמיעו אנשי החינוך בתלמידים או לחלופין יעשו דברים אחרת שיובילו לאותם ערכים להיטמע בתלמידים באופן טבעי. בעיקרון, למידה משמעותית מתבססת על שינוי מהותי בתכנית הלימודים ובדרך שבה התכנים מועברים בכתה. אם עד עכשיו כולנו שיננו את החומר לבגרות בעל פה, תרגלנו תרגילים כמו תוכי בכדי לעבור את הבגרות במתמטיקה מעכשיו הדגש הוא להוסיף ולשלב שיטות יצירתיות מגוונות שהן חלק מחוויית למידה חיובית.

 

הרצון הגדול ביותר דרך הלמידה המשמעותית הוא להביא לידי מצב בו מתהדק הקשר בין המורה לתלמיד. כך ניתן יהיה לעודד את התלמידים ללמוד מרצונם החופשי, מה שבסופו של התהליך יביא להישגים גבוהים יותר, שאיפה להישגיות והרצון להצליח. בכדי שהשיטה תצלח השינוי חייב להתבצע קודם כל בגורם המחנך - המורים והמנהלים המייצגים את מערכת החינוך בישראל ואת בתי הספר. מדובר בשינוי לא פשוט שכן אנו מדברים על מערכת המתבססת על תכנית לימודים קבועה על בסיס שנים רבות וארוכות ולכן מדובר בתהליך ארוך שיתבצע מבפנים. מעל 200 מליון שקלים גוייסו במטרה לבצע את השינוי המדובר ולהטמיע במערכת החינוך את ערכי הלמידה המשמעותית המתבססים בעיקרם על מודל הרלוונטיות, מעורבות וערך ללומד ולחברה. השילוב של שלושת מטרות אלו ושזירתם אחד בשני יעודדו את התלמידים לפתח את חשיבתם בעצמם, יובילו לפיתוח היצירתיות והבעת עניין בתכנים המועברים כחלק פעיל בתהליך הלמידה.

 

כיצד הלמידה המשמעותית באה לידי ביטוי בכתות

דיונים בכתה, למידה בקבוצות ופיתוח שיטות שיאפשרו לתלמידים להתנסות בעצמם ולקחת חלק בחוויה הלימודית הם מה שיובילו לשינוי בשיטת הלמידה. בנוסף, את רוב השיעור יקדישו המורים ללימוד תכנים ומיומנויות למידה ואת שאר השיעור יקדישו המורים לתכני הלמידה המשמעותית בהם המורים בוחרים את התכנים בעצמם במטרה להתאים את התוכן לתלמידים ולא להפך.

המאמר מהי למידה משמעותית? פורסם ראשון בבלוג אפי



from בלוג אפי - Feed https://blogafi.org/%d7%9e%d7%94%d7%99-%d7%9c%d7%9e%d7%99%d7%93%d7%94-%d7%9e%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%aa%d7%99%d7%aa/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה